Showing posts with label I Tak Suka. Show all posts
Showing posts with label I Tak Suka. Show all posts

Monday, February 21, 2011

.Tuah Ayam Nampak Di Kaki.

Assalamualaikum.

Malam tadi selepas selesai solat Isyak, aku macam biasa tercanguk depan televisyen (itu je aktiviti paling best bila duduk sorang-sorang ni) dan layanlah rancangan Mentor 5.

Mentor belum start lagi, tapi paparan uji bakat yang diaorang jalankan untuk mentor-mentor terpilih buat aku gelak pecah perut, dan terus aku rasa baik peserta-peserta ujibakat Mentor yang gagal tu try pulak ujibakat Raja Lawak tahun depan. Kahkahkah.

Mana tidaknya, barulah aku nampak ramai rakyat Malaysia yang telah memalukan diri sendiri secara sukarelanya. Kenapa lah korang nak perbodohkan diri sendiri?

Atau cuma nak cari simpati? Atau saja nak glamour nak masuk tv cit.

Lagi buat aku macam bengang, sebab semua yang ujibakat tu bangsa aku sendiri. Malu dowh bila korang buat gelagat macam tu, satu Malaysia tengok hang!

Sebelum korang pergi ujibakat tu kan, dah puas cermin diri sendiri ke? Atau kat rumah takde cermin? Ok aku faham, mungkin kalau orang-orang macam tu tak pergi ujibakat, nanti tak meriah pulak sesi ujibakat tu kan. Dan stesen televisyen pulak takde modal nak tunjuk scene-scene yang boleh buat rating diaorang naik ye tak?

Tapi come on lah, cermin diri dulu beb sebelum pergi, jangan memalukan diri sendiri dengar perdengarkan suara sumbang korang tu. If you really got the talent, then proceed. Tapi kalau nyanyi pun dah sengau, pitching ke laut, nyanyi terjerit-jerit macam nak pecah pekak dan tak 'mesra' pentas, baik duduk rumah diam-diam je. Praktis mengaji lagi bagus kot.

Atau kalau rasa dah gian sangat nak nyanyi, pergi jelah karaoke jamban atau suruh dulu family korang dengar nyanyian korang tu sebelum pergi ujibakat. Kalau dari 5 orang, 5 orang bagi 5 bintang, barulah pergi kan.

Paling aku tak boleh blah bila tengok scene peserta yang mintak juri duit tambang balik, walau tak berjaya ujibakat, tapi harap orang sponsor tambang balik kau dengan kawan kau. Orang Segamat pulak tu, buat malu orang Johor je. Nasib baik juri baik hati bagi jugak duit, kalau tak kau nak mintak sedekah ke cari duit tambang?

Ada lagi sorang ni pun aku tak boleh blah. Dari Sabak Bernam katanya. Beria nak jadi protege si Noh Hujan. Lepas tu claimed suara dia sedap, ada bakat. Pastu siap bawak 'bodyguard', tengok gaya macam mak nya. Dalam hati aku "bagusnya mak dia ni support habis anak dia nak audition.".

Bila diujibakat oleh Ajai (sebab Noh belum sampai, masih kat airport), Ajai kata NO. Dia tak puas hati dan menidakkan kredibiliti Ajai. Dia cakap kalau Noh yang ujibakat dia, mungkin Noh akan ambil dia. Bila Noh sampai je, dia beria nak suruh Noh dengar dia nyanyi. Yang 'mak' dia tadi siap cakap, "If you say no after dengar dia nyanyi, I'll take it. I puas hati sebab you dah ujibakat dia."

Fine, dan seperti dijangka terkulat-kulat Noh dengar. Suara kau bukan stock yang Noh carilah weh. Kesian si Noh baru je landing, dah kena layan perangai peserta macam tu. huh.

Rupanya si perempuan tadi bukan mak dia, tapi bini dia. Pakaian punya lah over, dah macam Sailormoon aku tengok. Dan macam-macam lagilah ragam peserta-peserta lain. Senang kata banyak yang syok sendiri!

Apa pun guys, semua tu bergantung pada nasib atau tuah kita kan. Kadang-kadang bila kita tengok peserta yang berjaya terpilih tu, suara pun sumbang jugak, takde lah sedap mana, pitching pun ke laut, harap muka je yang boleh jual. Sampai kita wonder ini je ke yang paling terbaik?

Jadi nak salahkan pengujibakat atau peserta tu sendiri?

Semuanya terpulang pada tuah dan rezeki masing-masing. Kalau dah memang rezeki kita, teruk dan susah macamana pun akan jadi rezeki kita jugak kan.

Yang penting jangan putus asa berusaha, berdoa dan bertawakkal pada-Nya :)

Cuma yang aku tahu....


I'm lucky enough to have him beside me ;)

Tuesday, December 21, 2010

.Susah Sangat Ke?.

Assalamualaikum.

Korang pernah tak berada dalam situasi bengang kalau orang buat salah dengan korang, tapi tak reti nak minta maaf? Aku memang BENGANG gila kalau jumpa jenis orang macam ni.

Macam ni. Ada satu hari aku pergi Bukit Jalil nak parking kereta sebelum menaiki bas balik kampung, tahu jelah keadaan sesak kat sana kan. Jadi jarak antara satu kereta dengan satu kereta amat rapat.

Tiba-tiba aku rasa kereta aku kena 'cium' dari belakang. Nasib baik kereta aku takde apa yang cedera. Aku tengok cermin pandang belakang, nampak driver tu dah tutup-tutup muka dan membuat reaksi bersalah. Memang kau salah kot sebab langgar kereta aku!

Aku dengan hati yang panas, keluar dari kereta, terus meluru ke belakang. Hah, kereta yang langgar aku ni kereta Kancil warna pink. Memang aku dah usha kereta ni (yang dipandu oleh budak perempuan awal 20-an bersama geng-gengnya yang penuh satu kereta) daripada traffic lights lagi, memang bawak macam orang gila!

Bila aku pergi kat tingkap kereta budak tu, dia boleh cakap macam ni.

"Mana ada langgar pun?"

WHAT THE FUCK! Kau dah langgar minta maaf lah. Tak kisah lah kereta aku rosak ke tak. Tadi bukan main kau gelabah, sekarang bila tengok kereta aku tak cedera, kau cakap kau tak langgar.

Aku terus sound agak keras dengan hati yang panas.

"Saya nampak lah awak langgar, lain kali minta maaf lah!"

Heck! Dah lah muka kau tak cun, perangai tu pun tak cun! Takde budi bahasa langsung!
.
.
Yang kedua pulak, hari Ahad hari tu, aku pergi Bukit Jalil lagi, hantar Irwan nak balik JB. Dan kereta aku kena 'cium' lagi.

Kali ni dengan seorang apek Cina yang muka busuk dan bajet macam samseng lah. Aku memang perhatikan mamat ni daripada aku nak keluar parking lagi.

Bila aku signal nak masuk depan dia, bukan main dia tak bagi. Lepas tu dia berhenti kat tepi turunkan orang, pastu dia nak menyelit belakang aku pulak.

Beria dia nak menyelit walaupun kereta belakang aku ikut rapat dengan kereta aku. Tiba-tiba.

 DANG!!!!!

Shit! Langgar lagi. Aku terus bukak hazard, berhenti tepi. Okay bumper aku tak pecah, takde kecederaan lagi.

Cina busuk tu boleh keluar lepas tu dia cakap macamni:

"Takde apa masalah lah."

Aku melawan lah.

"Lu sudah langgar, takde reti cakap sorry ke?"

Dia jawab balik dengan nada kurang ajar: "Ok Sorry"

Sebelum blah aku cakap, "GILA LA LU!!". Terus aku masuk dalam kereta dan blah.

Aku pandang dari cermin sisi, dia tak berani dah nak ikut dekat-dekat.
.
.
Aku cuma nak tekankan kat sini, kalau korang dah buat salah, tolonglah minta maaf. Jangan nak deny salah korang tu dan buat macam tak bersalah pulak.

At least, kalau kau minta maaf, sejuklah sikit hati orang tu, mungkin nak marah pun tak jadi kan.

Bukan kena bayar pun kalau minta maaf!

Bukan suruh minta maaf sampai menangis banjir pun kan.

Thursday, November 11, 2010

.Wah! Sedapnya Tidur Berdengkur!.


Benda yang paling aku pantang masa aku tidur ialah bunyi bising. Perangai aku sama macam Irwan. Kalau nak tidur mesti dalam keadaan senyap kecuali kalau dah penat sangat tu lain cerita lah. Daripada dulu kalau aku nak tidur lampu mesti ditutup, kipas ditala ke muka, kena ada bantal dan tilam dan mesti peluk sesuatu. Sebab tu kalau naik kereta aku jarang tidur.

Aku memang pantang kalau dengar bunyi bising. Bunyi jam ke, bunyi tv ke, bunyi radio ke. Confirm aku tak boleh tidur dengan nyenyaknya. Dan akibatnya pagi esok bila bangun mesti aku rasa macam nak mengamuk je.

Apatah lagi bunyi orang berdengkur, memang aku bengang sangat. Lagi-lagi kalu partner tidur aku (kalau masa kecik-kecik adik-beradik aku) tu berdengkur. Fuhh rasa macam nak cekik je leher dia suruh bangun, sebab dia sedap-sedap tidur berdengkur, aku terkulat-kulat cuba pejamkan mata. Mana aci!

Tapi sejak kahwin ni, aku semakin lali dengan bunyi berdengkur ni. Dengkuran Irwan umpama muzik yang melelapkan mata aku untuk tidur lagi nyenyak ;)

Takpe sayang, you berdengkurlah, I dah tak kesah. hik.