Wednesday, July 10, 2013

.Ramadhan Datang Lagi.

Assalamualaikum.

Salam Ramadhan 1434H to all readers. Alhamdulillah, sekali lagi kita semua masih diberikan peluang untuk menikmati rahmat & keindahan bulan mulia ini. Semoga semua amalan-amalan kebaikan kita diterima, inshaAllah.

Ramadhan kali ini adalah Ramadhan kedua aku sambut keseorangan. Bermula dari tahun lepas, dan masuk tahun ini, rutin Ramadhan aku tetap sama. Iya lah, bila berpuasa sorang-sorang, apa yang kau nak expect? Tiada rutin bangun pagi untuk memasak juadah sahur untuk keluarga. Tiada perasaan hendak berkejar mahu pulang ke rumah sebelum waktu berbuka. Tiada rasa untuk beriya-iya pergi bazar Ramadhan atau memikirkan menu-menu untuk berbuka.

Aku cuba jalani ibadah puasa seringkas yang boleh. Bersahur pun cukup sekadar cukup. Tak perlu lauk-pauk pelbagai, aku cukup dengan segelas susu panas dan beberapa biji kurma. Itu sudah nikmat. Berbuka puasa? Memang tiga perempat daripada satu bulan, aku banyak berbuka di pejabat, sama macam tahun sebelumnya. Mulanya rasa janggal, tapi bila memikirkan kalau aku berbuka kat rumah pun aku akan berbuka depan tv je, jadi lebih elok berkongsi nikmat berbuka sesama rakan pejabat iye tak?

Memandangkan aku ni masuk dalam kategori "small eater", jadi bab-bab juadah berbuka memang aku tak cerewet. Aku akan beli apa saja yang ada kat kafe tingkat 4 tu. Tapi aku tak reti nak makan nasi campur/berlauk time waktu berbuka. Entah kenapa tah. Tekak aku macam tak boleh masuk. Tapi kalau macam Nasi Arab ke, Nasi Ayam ke boleh pulak. Janji jangan nasi campur. haha. Biasanya aku lebih senang makan mee/mihun. Tak kisah lah mihun goreng ke, mee kari ke, mee rebus ke, janji mee. Hehe

Then, mesti kena ada air manis dan beberapa jenis kuih (biasanya 2 jenis dah cukup). Cukuplah tu. Lepas maghrib baru aku balik kebiasaannya dan seterusnya Solat Tarawih.

Tapi hari ni, macam-macam pulak makanan yang aku mengidam dalam kepala otak aku ni. Aku terasa nak taufu fah la, nak murtabak Singapore lah, nak popia goreng lah (Wehhh popia pun terliur ke??), nak Domino's Pizza Pepperoni Chicken Thin Crust lah, nak kuih seri muka lah, nak air tebu (ini favourite aku!) dan macam-macam lah, aduhai mengadanya tekak aku ni. Haha. Korang pulak apa favourite korang time berbuka? Ala, cakap jelah korang pun sama macam aku kan, mesti teringin macam-macam kan. Hahaha!

Tu belum kira bila aku balik kampung, lagi lah macam-macam request aku mintak mak aku masak. Patutnya anak yang masak untuk mak, ni terbalik. Nak buat macamana mak aku masak lebih sedap dari aku kan. Haha. Sorry mak, anak mak ni memang mengada-ngada nak makan itu ini main order je hoiii kau ingat kedai mamak ke. haha.

Aku harap Ramadhan kali ini akan membawa seribu rahmat dan kebahagiaan untuk aku. Dan aku doakan untuk kamu semua juga ya. Kita sama-sama cuba jadi yang terbaik. Kita sama-sama kumpul pahala ya. Tak apalah, kalau dalam sebulan ini je pun kau cuba jadi orang baik, tak apalah kalau dalam sebulan ini je pun kau tutup aurat, tak apalah kalau dalam sebulan ini je pun kau buat segala macam amal, tak apalah. Sekurang-kurangnya, ada jugak amalan kita kan. Kita semua jangan terlalu judgemental. Jangan mentang-mentang si polan itu kurang amalnya, cepat sahaja kita "cop" dia.

Siapa kita untuk adili orang? Sedangkan kita semua sama tarafnya di sisi DIA. InshaAllah, mungkin apa yang si polan itu amalkan dalam masa sebulan itu akan mengubah dia menjadi orang yang lebih baik untuk selamanya, siapa tahu kan? Mungkin juga lebih baik daripada kita-kita ini kan? Amboii pandainya cakap kalah Prof Dr Muhaya. Hehe.

Okay guys, lagi berapa minit lagi nak berbuka ni. Akak nak buat preparation apa yang patut kejap. Hoiii!! Tak payah tanya lah aku buka kat mana, lempang kang. Hahaha.

Selamat berbuka semua. Ingat, jangan membazir. NO NO NO! Hehe




No comments: