Friday, August 20, 2010

.Semua Kerja Tuhan.

Kadang-kadang, kita tak perasan, semua yang berlaku ada hikmahnya. Semua yang terjadi adalah kehendak 'pengarah yang di atas'.

Kita sebagai hamba yang dipinjamkan roh untuk seketika, cuma menjadi pelakon pada skrip yang 'DIA' telah tuliskan.

Aku hairan bagaimana sesetengah manusia masih tidak sedar hakikat ini. Aku faham zaman sekarang serba moden, serba canggih, tapi kalau sampai bab agama ada kompromi kah?

Aku bukan nak cakap pasal dosa tak pakai tudung atau dosa tak tutup aurat, tak bukan itu.

Tapi dosa tak percaya Tuhan, tak percaya Allah. Bukankah Allah ada berfirman, semua dosa boleh diampunkan kecuali dosa mensyirikkan Allah?

Hari-hari aku dapat email yang diforward pasal kes budak itu, kes budak ini, yang tindakannya seolah-olah mencabar Tuhan, mencabar hukum Tuhan.

Wehh, tak takut kena laknat ke? Tak takut dapat bala ke? Tuhan, kalau DIA nak tunjukkan kuasa, bila-bila dia boleh tarik nyawa kau, tarik semua nikmat kau. Kalau kau terus mati bila dapat ujian takpe, tapi ini diazab dulu sebelum mati, nauzubillah!

Aku sedih bila tengok banyak sangat bayi kena buang, banyak sangat anak muda yang tak percaya Tuhan.

Aku sebenarnya takut. Takut mahu hidup di bumi sendiri.

Cuba tengok Acheh dulu, tak dapat pengajarankah?

Tolonglah syukur dengan negara kita Malaysia ini yang sedang makmur ini. Jangan sampai Tuhan dah bagi bencana, masa tu baru sibuk nak tadah tangan, tak guna!


Hari ini sudah sepuluh Ramadhan. Semoga kita semua sibuk mengumpul pahala di bulan mulia ini. Selamat berpuasa! :)



ps: hari ini aku sedih, kawan baik aku (dan juga bakal pengapit aku!) yang umurnya sebaya dengan aku bagitau aku yang dia disahkan menghidap penyakit jantung berlubang. Oh Tuhan, tolong sembuhkan dia. Jangan kau uji dia berat begini T_T Beb, kau tabah tau!

6 comments:

E.d.Y said...

semua sebab didikkan...nnt ko dapat anak, didik anak betul2 dari kecik..jgn biar tukang gaji yang bagi didikan...

Ummie said...

Malaysian babies dumping in BBC news today.

SiGedikDariScotland said...

.Ummie.

Malunya!

SiGedikDariScotland said...

.Edy.

InsyaAllah, kalo boleh nak bawak anak aku nanti gi opis sekali.hehe.

efanina said...

thenx beb...aku takan gv up demi kawan2 yg sygkan aku...terharu..tq beb...syg ko

SiGedikDariScotland said...

.Efa.

bagus beb, aku nak tengok efa yang bersemangat! luv ya too!