Tuesday, January 25, 2011

.Itu Kan Orang Punya, Buat Apa Nak Kacau.

Assalamualaikum.

Ehem. Tadi pagi masa on the way pergi ofis, aku dengar topik pagi sebuah stesen radio swasta. Topik pagi tadi - "I Love You, tapi orang punya. Salah ke?" (lebih kurang lah bunyinya) ; buat aku rasa macam banyak gila point nak elaborate! Situasinya macam ni, ada seorang budak perempuan ni sudah jatuh cinta dengan seorang lelaki, tapi lelaki tu adalah tunangan orang!

Kalau tanya jawapan aku sebagai orang yang sudah berumahtangga ini, definitely aku cakap SALAH!

Hello! memang salah kot kalau kau bercinta dengan tunangan orang. Orang tu lagi selangkah je nak membina masjid, takkan kau tergamak nak jadi peruntuhnya?



Dalam konteks ini, lelaki mungkin tak berapa nampak apa masalahnya menjalin hubungan dengan dua orang wanita sekaligus. Tapi bagi perempuan, perkataan BERKONGSI atau BERMADU itu sangat sensitif dan sangat alergik kot.

Betul, lelaki memang ada hak nak memilih yang terbaik untuk dijadikan isteri. Tapi sampai bila korang kaum Adam asyik nak cari yang lebih baik daripada apa yang korang ada?

Katalah korang dah kawin 2 tahun, lepas tu dah nampak baik buruk isteri yang sebelum ni korang tak nampak, pastu satu hari korang jalan-jalan terserempak dengan sorang awek yang hot, pastu korang jatuh cinta dan pakat nak pasang lagi satu sebab korang rasa awek tu lagi baik dari isteri korang.

Kena ingat yang zaman bercinta memang akan rasa semuanya manis belaka. Tapi bila dah menghadap hari-hari, korang pun mula jemu. Mula lah nampak buruk itu, buruk kat sini. So akan berlaku satu kitaran yang kaum lelaki akan sentiasa mencari dan mencari yang terbaik sebab dia rasa isterinya dah tak baik, dah berubah, tak macam dulu.

Lelaki banyak tak faham yang perempuan selalu berubah mood, bergantung pada persekitaran mereka. Jadi lelaki kena lah faham mood perempuan yang tak tentu hala ni. Ada pepatah cakap,

"Kalau lelaki diberi 1000 tahun sekalipun, takkan dapat lelaki memahami wanita. Wanita tak mintak difahami, tapi minta dimanjai."

Maksudnya kalau tengok isteri tu macam bad mood, sekali sekala manjakan lah dia. Janganlah time bercinta manjakan bagai nak rak, bila dah kawin buat dek je kan. Mau tak bengang bini tu.

Tapi aku tak salahkan lelaki 100%. Perempuan yang gatal nak skandal dengan laki/tunang orang tu pun salah. Kalau tepuk sebelah tangan mana berbunyi ye tak?

Cuma kalau boleh carilah lelaki yang bujang, bersepah lagi dalam dunia ni. Unless kalau kau dah takda hati sebagai seorang perempuan, tergamak nak hancurkan kebahagiaan orang lain, maka silalah teruskan skandal anda itu.

Kalau tanya pendapat personal aku, memang aku tak berminat untuk melibatkan diri dalam hal-hal perkongsian suami ni. Kalau suami kita minta izin nak kahwin lain pada aku maksudnya dia dah tak sayangkan kita macam apa yang diucapkan sebelum ni. Kiranya sayang dia dah berpaling pada wanita lain.

Memang betul dalam Islam cakap kalau redha, merelakan suami beristeri lain dapat payung emas, tapi pada aku kita cuma manusia biasa yang tiada sifat kesempurnaan. Walau kita redha macamana sekalipun, mesti satu hari nanti ada terdetik dalam hati perasaan cemburu dan sebagainya.

Jadi apa yang kita boleh buat adalah cermin diri dan muhasabah diri apa yang kurang pada diri kita. Adakah kita membahagiakan suami kita? Adakah kita menghargai suami kita?

Dan kaum lelaki pun perlu muhasabah diri, belajar memahami dan menerima ketidaksempurnaan wanita. Sebab itu lelaki dikurniakan 9 akalnya, dan wanita itu satu akalnya untuk dibimbing oleh kaum lelaki menjadi seorang yang lebih baik.

Pesanan aku pada sesiapa yang sedang bercinta atau baru mula berniat untuk mengadakan skandal dengan suami/tunang orang, hentikanlah.

Tak kiralah anda ambil suami/tunang orang itu dengan cara yang mulia atau terhina, percayalah bahagia yang korang dapat tu sekejap je, tapi pahitnya kekal berpanjangan. Takkan berkat hubungan dibina atas kesedihan dan keseksaan orang lain.

Anda buat orang sekarang, satu hari nasib anda sama juga. Zaman sekarang bayar cash oi!

Wallahualam.


Ehh panjang gila membebel. Dah lama tak membebel, sekali update panjang mak aih! :P


ps: aku jenis yang setia, kalau dah sayang orang, sayang sangat - sampai akhir hayat! :)

8 comments:

AzmanV2 said...

http://sisagaputih.blogspot.com/2011/01/apakah-maksud-awek-hot.html

macam ada kena mengena ngan entry aku kali. Pape pon, aku jenis setia :)

.Gha A. said...

.man.

Err mungkin ada kena mengena lah.aku dengar radio je pagi tadi.

kalau setia thumbs up! :)

AzmanV2 said...

Kalau nak orang tu setia ngan kita, kita kena la setia dulu :)

btw, better la kalau ko update blog cte2 pasal mcm ni, kadang2 aku bosan gak baca blog2 yg selalu update tapi tah hapa hapa

.Gha A. said...

.Man.

Kadang2 ada setia yang dibalas tuba?

Maksud kau belog syok sendiri? :p

Kualiti bukan kuantiti kan :)

AzmanV2 said...

yeah, blog syok sendiri yg traffic junkie. yang jenis blogging untuk fame with i follow u, u follow i balik attitude.

Followers ramai, tapi entry mcm .. no comment.

.Gha A. said...

.man.

Hahah no komen! :P

Mandalorian Warrior said...

like sejuta kali!! huhu i mmg anti sesangat la dgn perempuan2 jenis mcm tu.affair dgn laki/tunang/bf orang. hurm kta sama gha..setia & bila dah sayang sum1 tu syg2 sgt la smp the end...

.Gha A. said...

.Kemma.

i pun anti sejuta kali!! lagi2 pada org yang cuba untuk runtuhkan rumahtangga org dgn cara kotor.

ehe sama eh :)