Wednesday, June 24, 2009

.Less Miserables.


I dreamed a dream in time gone by
When hope was high and life worth living
I dreamed that love would never die
I dreamed that God would be forgiving

+ I Dreamed a Dream

.

.


Beberapa blok waktu kebelakangan ini, hidup aku kucar-kacir. Huru-hara. Haru-biru. Banyak perkara-perkara yang tidak termasuk dalam menu pemikiran aku, terpaksa disumbatkan. Rasa macam batu-bata terhempap atas dahi. aushhhh! Rasa macam lahar berapi mengalir dalam tekak. Rasa macam light-saber ditusuk dalam kerangka otak aku.


Banyak benda yang perlukan aku untuk perah akal ke tahap infiniti. Sampai aku kena fikir dalam-dalam, jejak mana harus aku ikut. Langkah mana patut aku turut. Hatta nak campur satu tambah kosong pun aku kena guna kalkulator. Tidak boleh silap hisab sekarang ini.


Aku rasa mahu jeritttttttttttttttttttttttttttttttt! Biar semua seluruh hamba terjaga. Biar semua binatang dalam belantara terkesima. Biar semua masalah takut nak usha-usha aku lagi. Tapi aku tahu, itu bukan penyelesaian yang genius. Nanti masalah lain pulak datang.


Sehinggakan aku rasa tahap otak aku sedikit tercedera. Terguris. Tapi masih berada pada normal. Aku belum lagi jadi majnun. Aku masih boleh fikir logik dan rasional. Aku masih boleh fikir yang awan itu warnanya biru, dan matahari bukannya warna ungu.


Aku mula berfikir sebagai seorang manusia yang berhati manusia. Bukan berhati besi. Bukan berhati nirrojim. Bukan berhati glasier. Walau kadang-kadang aku samseng, aku mafia, aku keturunan lanun, tapi hati aku masih ada unsur humaniti. Aku mula gabungkan seluruh elemen ciptaan Yang Maha Menciptakan untuk cari titik noktah.

Aku banyakkan fikir logikal. Dan aku perlukan rasionaliti untuk aku pilih jalan. Ini umpama main catur yang jalannya hampir check-mate. Tapi Queen tidak akan mengalah pada serangan askar biskop pihak hitam. Kerana tembok itu masih kukuh. Dan Raja masih mampu aku pagarkan, agar tidak terpancung. Agar tiada sesiapa tercedera dengan permainan lembaran dimensi separa kartun ini.


B.I.N.G.O!

Setelah aku pejam mata dan hidup udara malam dalam-dalam. Aku temui jawapan. Aku jumpa kekuatan. Aku bermimpi penyelesaian. Aku sudah tahu mana punca tali selirat ini. Mana asal masalah haramjadah ini. Mana penyebab kesesakan akal ni.

Aku yakin, segala kekacauan ini akan berakhir. Segala bullshits akan nyah. Aku tidak akan sesekali lari dari gangguan emosi dan mental tahap satu ini. Kerana aku dilahirkan cukup kuat untuk hadapi benda-benda yang aku rasa tak cukup matang untu menyibuk dalam kancah hidup aku.

Ya, aku kan diciptakan sebagai pemenang. Mengapa harus back-off? Ah, si nirrojim ni saja yang suka buat aku bolak-balik.

Sekarang tapak kaki aku hala ke depan. Kejar si Pelangi yang sudah tinggal aku jauh. Aku tidak akan tapak ke belakang lagi, untuk terkial-kial cari abu awan panahan petir.


*wink

Sekarang aku sudah boleh main kenyit mata semula dengan suku hidup aku yang hilang akibat main cak-cak dalam dunia dimensi lain.

Sekarang aku minum air putih pun sudah rasa jernih. Kan aku dah cakap, cinta itu manis kalau tak lupa bawa aspirin :)

Terima Kasih Tuhan untuk ini. Untuk segala apa yang telah Engkau uji. Aku bangun, dan redha untuk semua ini. Aku yakin, Engkau simpankan aku rahmat lagi besar yang sudah Engkau aturkan. Di bawah LangitMU, aku tumpang bertafakur. Di dalam rahmatMU, aku tumpang bernyawa.



Kawan-kawan, kamu semua orang yang sangat sangat
wonderful dalam hidup saya, yang selalu tiup aura semangat baasya!. Thanks buddies :)



Aku hembus nafas perlahan-perlahan, aku pergi.
.

.
Dan dalam bisik, aku ungkapkan ini buat kamu.
Yang masih, untuk aku.


愛は何時もララバイ
あなたが弱い時
只心の友と
私を呼んで

Anata kara kurishimi o
Ubaeta sono toki
Watashi nimo ikiteyuku
Yuuki nga waite kuru

Anata to deau made wa
Kodoku na sasurai-bito
Sono te no nukumori o
Kanji sasete


+Kokoro No Tomo
.

.

ps: Betul, dalam payahnya aku buang sesak dada, ada berita yang bagi lega. Itulah rezeki :)

2 comments:

fairuz said...

makin aku baca blog kau, makin aku perasan satu hal...

gaya penulisan kau macam soraya...suka guna metafora yang panjang²..haha..

kau dua orang boleh buat puisi aku rasa...

SiGedikDariScotland said...

.fairuz.

ha ha~ yeke..aku tak pulak perasan benda alah tu. kih kih.

takpe, kang aku ajak sue integrate buat buku puisi. hehe.