Thursday, July 16, 2009

.Bersama Chef Najihah: Episod 1.



Hai puan puan, cik kak, cik kak, cik Temah, Cik Bibah, Cik Senah (maaf tak dapat senaraikan semua nama), bertemu lagi dalam rancangan "Mari Mengotorkan Dapur Anda" bersama Chef Najihah, setiap petang Khamis.



Baiklah, oleh kerana saya berpuasa hari ini, maka saya sendiri (sudah meleleh air liur) mahu berkongsi resepi masakan dengan anda semua. Resepi kali ini bukanlah resepi nenek moyang saya, tapi saya cuma ambil dalam gerobok masakan saya kat dapur ni.





Resepi hari ini adalah:



HOMEMADE APPLE CRUMBLE



(resepi ini sesuai untuk hidangan 4 kepala)



baiklah...



Bahan-bahan wajib yang diperlukan adalah:



3 biji epal bersaiz medium

Gula pasir 180g

Mentega atau Marjerin masakan 120g

Tepung Naik sendiri 120g



Bahan-bahan tambahan pula adalah:

3/4 sudu teh kayu manis (cinnamon)

1/2 cawan oatmeal atau cornflakes (dihancurkan)



NOTA MASAKAN:

Apabila epal sudah dikupas dan dihiris, kebiasaannya warna epal yang segar akan menjadi tidak menarik kerana sudah bertukar ‘kecoklatan’ iaitu yang kebiasaan orang sebut karat. Rasa epal tersebut tidak akan berubah, tetapi dalam masakan, ‘rupa’ itu adalah penting. Oleh itu, dinasihatkan agar mengupas dan menghiris epal tersebut last minute.



Untuk membolehkan permukaan crumble Nampak ‘brown and nice’, pastikan sentiasa menjaga timing anda. Jangan sampai hangus dan jadi ‘black and yucksss’ ya!



MARI MULA MEMASAK...



1. Pertama sekali, panaskan oven atau ketuhar anda ke suhu 180 darjah celcius atau 350F

2. Sekarang, mari sediakan campuran 'crumble'. Anda boleh menggunakan tangan, blender elektrik ataupun garfu. (Penggunaan tangan sendiri akan memberi kesan yang lebih dramatik dalam masakan anda he he.)

3. Gaulkan mentega/marjerin dengan tepung dalam mangkuk yang kering menggunakan garfu/tangan sehingga anda mendapat tekstur seperti breadcrumbs. (tidak perlu untuk mendapatkan semua tekstur seperti breadcrumbs, tapi at least dapatlah menyerupai) Proses ini akan memakan masa kira-kira 3 minit.

Nota: Jika anda mahu masukkan oatmeal atau cornflakes, sila masukkan sekarang dan gaulkan sebati.



4. Tambah 120g (bukan kesemua 180g) gula ke dalam campuran tadi dan gaulkan sebati. Ini akan membantu menjadikan campuran anda lebih menyerupai breadcrumbs. Sekarang, campuran crumble anda sudah siap tersedia.

5. Kupas epal dan potong setiap satunya kepada 4 bahagian. Buangkan biji epal seperti yang ditunjukkan. Potong epal suku bahagian. Tidak perlu hiris terlalu nipis, cukup 6 hirisan bagi setiap suku bahagian epal.



6. Letakkan hirisan epal ke dalam mangkuk casserole (lebih baik). Jika anda ingin menambahkan serbuk kayu manis, campurkan sekarang. Pastikan serbuk kayu manis ditabur rata ke seluruh bahagian epal. Taburkan baki 60g gula ke atas epal-epal beserta serbuk kulit kayu manis tadi.

7. Sekarang taburkan/tuangkan campuran crumble yang telah disediakan tadi ke atas epal-epal yang telah digaul dengan gula dan serbuk kayu manis tadi. ratakan permukaan crumble tersebut.



8. Masukkan ke dalam oven yang telah anda panaskan tadi.

TIPS: Letakkan apple crumble di bawah suhu panas 30 hingga 45 saat untuk 'mengcokelatkan' topping crumble. Pastikan anda menjaga timing betul-betul kerana jika terlebih 30 saat akan menjadikan topping crumble anda hangit! :P

9. Apabila crumble siap dimasak, biarkan ia sejuk sekurang-kurangnya untuk 15 minit.

AMARAN: Apple crumble boleh kekal menjadi panas untuk jangka masa 1 jam lebih.

10. Hidangkan bersama ais krim, krim atau kastard.

(Pilihan Chef Najihah, Vanilla Ice Cream)



Eh dah over run ni. Marah produser nanti. Oke, itu saja puan-puan. Senang je kan? Jangan lupa temujanji kita di waktu dan hari yang sama ya! Selamat Mencuba!! :)



(Chef Najihah cabut apron, terus ke kedai beli bahan-bahan kat Pasaraya Ah Huat)





4 comments:

zach said...

why your kakak x tau masak yek? mesty malas kat umah kan?

chiez19 said...

menariknye...
bile u nk bt kn tuk i...hihi

SiGedikDariScotland said...

.chiez19.

oh cik semutz mahu kah? nanti saya datang KL saya buat kan lah eh ;)

SiGedikDariScotland said...

.zach.

eh dia pandai jugak masak sebenarnya :) specialty dia western food. eheh.