Friday, April 8, 2011

.Jangan Jadi Mangsa Fesyen.

Assalamualaikum.

Hello!

Salam Jumaat. Ehh kejap je dah nak hujung minggu semula kan. kan.

Baiklah, straight to the point, sebagai seorang pemerhati fesyen yang tegar, sekarang trend fesyen bagi wanita berhijab di Malaysia adalah ala-ala Yuna & Hana Tajima. Takkan tak kenal Yuna kan. Tapi siapa Hana Tajima?

Okey ini Yuna.

Yang ini pulak Hana Tajima. Nak tau details, pergi Google sendiri oke ;)

Boleh dikatakan Hana Tajima yang banyak membentuk style Yuna untuk nampak lebih international seterusnya membantu untuk menjadi trend-setter di kalangan golongan berhijab yang muda-muda rata-ratanya.

Tapi bukan Yuna dan Hana yang aku nak ceritakan. Tapi aku perhatikan banyak sangat Yuna dan Hana wannabe yang telah muncul. Kalau sesuai kena dengan gaya anda, sila teruskan. Lagipun menutup aurat, plus tidak menghilangkan ciri fesyen itu kan.

Cuma orang cakap, ukur baju di badan sendiri. Kalau rasa diri anda tidak sesuai untuk mebawa gaya Yuna-Hana ni, jangan buat. Jangan jadikan diri anda mangsa fesyen. Elok-elok fesyen hijab tu jadi sesuatu yang stylo tapi menutup aurat, dah jadi macam weird dan menakutkan. Tak kena langsung, dan silap-silap dah macam gaya kekampungan yang awkward!

Aku bagi contoh, tadi dekat pejabat aku ada seorang ni (of course perempuan lah), dia try untuk pakai tudung macam Yuna (masuk ni dah kali kedua), dan aku rasa dia follow style aku ikat tudung (after aku belajar dari kakak aku) sebab aku yang mula-mula pakai macam tu kat pejabat ni, but sangat tak sesuai dengan dia kot.

Baiklah bayangkan bila anda melihat seseorang memakai baju kurung cotton berwarna oren muda (baju kurung tu dah cantik), tapi apa yang menambah kesilapan adalah bila dia ikat selendang ala Yuna tapi selendang tu adalah bercorak kotak2 berwarna oren+hijau yang dah macam alas meja. Bukan ke macam semak kot? Kamon kak, baju corak-corak tak boleh pakai dengan tudung corak jugak T_T

Oh my, tolong kalau rasa sangsi tak kena gaya, boleh tanya, jangan terlalu beryakin dengan gaya anda. Sedangkan aku sendiri pun kadang-kadang buat fashion crime pada diri sendiri T_T Cuma kalau nak selamat, gayakan gaya polos, simple and modest. Ingat, style tak memerlukan effort yang berlebihan, less is more! ;)

Kalau kita dah cantik, tak payah pakai sarat-sarat memang akan cantik ye tak? :)

Wallahualam.

Selamat berhujung minggu! ;)

2 comments:

.nad. said...

yes, yes, yes..

simple but nice.. and vintage! :)

.Gha A. said...

yes, biar simple tapi cantik :) takdelah serabut kan.