Wednesday, July 6, 2011

.Jangan Sentuh! Itu Privasi!

Assalamualaikum.

Hari ni dengar topik pagi kat Hot FM pasal privasi telefon bimbit. Ada artikel daripada Harian Metro yang menyiarkan berita di Gombak, seorang isteri yang ditumbuk mukanya selepas memeriksa handphone suaminya. Isk, tak patut. Kerana sebiji handphone, habis muka lebam, habis kasih sayang pudar.


Aku setuju dengan pernyataan DJ radio tersebut; Suami tak patut belasah isteri, Isteri pun tak patut check handphone suami.

Tapi biasalah manusia, benda yang ditegah itulah lagi mahu dibuat. Kau rasa kenapa perempuan tu tergerak untuk spot check handphone suaminya?

Perempuan ni (lagi-lagi yang sudah berumahtangga), selagi dia tak rasa atau lihat ada perbuatan atau tindakan atau bukti yang menunjukkan bahawa pasangan dia curang, beralih kasih dan perkara yang boleh membawa kepada keruntuhan hubungan - diaorang takkan sibuk-sibuk nak bersikap paranoid dan buat spot check itu ini.

Dalam hal ini, aku rasa mungkin si suami menunjukkan perubahan sikap yang mungkin membawa kesebalan dan kejengkelan hati si isteri. Mungkin si suami asyik dok berkepit dengan handphone dia 24 jam, sampai nak pergi jamban pun nak heret handphone. Lepas tu bila isteri minta perhatian, ajak berbual, dilayang endah tak endah. Tu belum kira ada anak lagi, anak pun tak dilayan, sibuk dengan handphone je.

Si isteri pulak, mana tak naik bengang kalau dibuat macam tunggul kayu. Lagi-lagi bila tengok suami asyik senyum-senyum, sengih memanjang bila pandang handphone. Panas hati beb!

Walauapapun, pada aku handphone memang privasi seseorang, cuma pesan aku pada lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan (yang sudah berumahtangga khususnya), tak payahlah nak berskandal-skandal bagai, nak adakan hubungan sulit, lepas tu sibuk fikir mana nak sorok handphone bila balik rumah, takut kantoi pulak nanti kan. Habis Tuhan nampak apa yang kau buat, tak takut ke?

Pada aku, berani kerana benar, takut kerana salah. Kalau kau tak de apa-apa benda yang suspicious dalam handphone kau tu, buat apa nak sibuk nak sorok-sorok, lepas tu kalau isteri tu check pun, takkan sampai nak mengamuk macam gorila kelaparan kan. Dah tentulah ada something fishy yang cuba kau cover!

Yang isteri/perempuan pulak, you should build more trust to your husband/partner. Tapi bila kau orang rasa ada faktor yang boleh mengancam ekosistem hubungan korang, cuba bertindak, tapi biar secara berhemah dan waras. Jangan nak menyerang, menuduh membabi buta.

Pelru diingat kat sini, lelaki pantang dituduh dengan benda yang mereka tak buat. Confirm diaorang akan melenting. Kalau boleh tanya elok-elok, kalau dia tak mengaku, ok takpe, cuba jugak percaya yang everything will be just fine walaupun korang tahu yang ada benda yang tak kena.

Apa pun semuanya berbalik kepada siapa yang mencipta dunia ini. Hubungan dan perkahwinan adalah satu perjudian. Walaumacamana dugaan hebat melanda, tapi kalau DIA dah cakap jodoh kau tetap dengan dia, tiada apa boleh pecah-belahkan. Always believe in your destiny! Buruk baik yang kita buat hari ini, Allah itu mengetahui, dan sampai masa yang sesuai, adalah balasan untuk semua itu.


2 comments:

- Ms. Izyan - said...

hahaha~
hp hubby banyak giller pompuan msg~ abis janda, awek cun, perot sarat boyot etc..tak jeles pon!!! :P

sbb sume nk beli perfume. hehe~

.Gha A. said...

Wahhh hubby ko berbisnes ye. mesti masyukkk!