Friday, March 25, 2011

.Penting Sangat Ke Straight A?.

Assalamaualaikum.

Dua hari lepas keputusan SPM 2010 dikeluarkan. Maka bagi pelajar-pelajar yang selama ni dah puas mengerah otak, study siang-malam sampai nak makan pun kadang-kadang lupa mula rasa cuak samada pengorbanan tu berbaloi atau tak.

Dan simptom kecuakan turut dirasai ibubapa pelajar-pelajar terbabit yang tak lupa doa siang malam, sembahyang hajat, dan ada tu berpuasa sunat sepanjang anak mereka exam dengan harapan segala usaha anak mereka diberkati oleh DIA.

Kat pejabat aku tak kurang tempias kecohnya, pada staf-staf yang anak mereka ambil SPM. Masing-masing membanding result antara satu sama lain. Ada yang 4A. Ada yang 6A. Ada yang 9A. Kira okeylah, keputusan memberangsangkan memandangkan mereka semua jenis yang workaholic gila, and aku rasa they do not really have much time to spend dengan diaorang.

Dulu aku SPM tak cemerlang sangat. Aku dapat 5A 3B 3C. Aku bukan pelajar cemerlang. Aku budak average. Okelah, bukan kategori bodoh, bukan jugak kategori genius. Kategori otak mampu berfikir elok-elok lagi.

[straight A's bukan penentu akal seseorang.]

Yang jadi masalah zaman sekarang ni, aku tengok terlalu banyak lambakan pelajar yang dapat straight A's. Jadi what do you expect bila kau dengar si polan si polan dapat A semuanya.

Adakah dia dah capai tahap genius?

Adakah dia memang pintar?

Pada aku zaman sekarang, untuk mendapatkan A tu dah jadi senang. Boleh dikatakan gred juga mungkin diturunkan, sebab sasaran kerajaan sekarang ni, kalau tak silap aku, satu rumah satu graduan. Jadi sekurang-kurangnya mesti ada seorang dalam setiap family yang masuk universiti.

Jadi untuk mencapai target itu, sesuatu perlu dilakukan agar pelajar-pelajar ini mudah diterima masuk ke universiti seterusnya akan terlahir ramai graduan dan mungkin satu hari nanti Malaysia boleh dikelaskan sebagai negara berpendidikan tinggi dengan peratus graduan makin meningkat dari hari ke hari.

Cuma satu yang aku nak tekankan, berapa banyak A pun yang kau dapat hari ini, bukan menentukan apa yang kau akan jadi masa akan datang nanti. Mungkin kau tengok ada budak tu dapat result macam sampah, tapi tak mustahil budak itu nanti yang lebih berjaya akan datang, kalau kena dengan caranya.

Banyak orang berebut target nak straight A sebab apa? Selain daripada boleh berbangga dengan result, mana tau ada nasib dapat scholar kerajaan, jadi boleh belajar ke luar negara dengan percuma.

Aku dah tengok ramai kawan-kawan aku yang bukan budak straight A, tapi berjaya sampai sekarang. Yang pergi oversea pun ramai. Kalau bukan lepas SPM, diaorang pergi lepas Ijazah, dapat sambung Master. Yang dapat straight A (ataupun at least result kencang), dapat kursus yang entah apa apa sebab mereka-mereka yang cemerlang ni kan akan dapat masuk matriks.

Lepas tu tau jelah matriks kan, kalau result out sikit, nanti kau dihumban dapat bagi kursus yang entah apa-apa. Ada lagi teruk, tak dapat masuk universiti pun, dah habis masa sekurang-kurangnya setahun kat matriks.

Aku pun dulu bekas budak matriks jugak. Tapi aku buat separuh jalan. Nasib aku baik sebab dapat tawaran universiti walaupun masuk matriks (dulu siapa dah masuk matriks, takkan dapat tawaran universiti dah), jadi aku ambil keputusan untuk keluar matriks walaupun baru sebulan duduk situ.

Sebab apa aku keluar? Sebab aku tau kemampuan aku. Aku tak cukup genius untuk dapat 4 flat kat matriks. Sebab aku bukan jenis yang study hard. Aku cuma reti study smart. Dan yang penting sekali aku taknak end-up nanti, aku dapat kursus yang aku tak minat. No way! Mujur kos yang aku dapat, antara kursus yang aku minat. Alhamdulillah lah jugak.

Alhamdulillah, masa kat universiti aku boleh perform dengan baik. belajar dengan gembiranya tanpa tekanan macam kat matriks. Dan merasalah jugak aku dapat 4 flat :) Nanti aku bagi tips kat adik-adik macamana nak dapat 4 flat masa kat universiti. Rasa bangga jugaklah. hehe.

Jadi adik-adik, kesimpulannya siapa yang dapat result kaw-kaw tu jangan persiakan, pilih kursus yang tepat dan jangan korbankan masa depan anda dengan tersalah pilih kursus. Pada yang agak kurang berjaya, jangan sedih, percayalah Tuhan sudah simpankan rezeki yang lebih baik untuk awak akan datang nanti :)

Yang penting, kena percaya kebolehan sendiri, berusaha dan jangan berhenti 'minta' pada DIA. InsyaAllah pasti menjadi.


Selamat berhujung minggu!

No comments: