Friday, October 7, 2011

.Bermain Dengan Emosi.

Assalamualaikum.

Jumaat datang lagi. Waktu sekarang berlalu betul-betul macam kilat. Haih. Hari ni jugak Bajet 2012 dibentangkan. Aku tidak ambil pusing sangat, bukan tak ambil berat hal negara, tapi sebab aku dapat dengar pun melalui radio online yang didengar daripada PC ni, sambil tu tangan buat kerja. Jadi intipati yang dibentang tu tak dapat didengar dengan jelas butirnya.

Dulu masa belum kerja lain lah, bila balik rumah waktu pembentangan bajet mesti dah standby depan televisyen dengan mak ayah, dah siap buat air teh o dan paling tidak pisang goreng panas mesti ada. Sambil mengunyah sambil dengar bajet. Sekarang dah sibuk bekerja, mana ada masa nak berleisure ada waktu minum petang.

Baiklah, aku bukan nak cerita pasal bajet. Biarlah, aku rasa kerajaan dah membuat pertimbangan yang cukup baik dalam melaksanakan bajet. Bukan senang nak bagi semua lapisan masyarakat puas hati kan. Jadi kalau dapat capai sasar 70% yang puas hati pun dah ok kot. Yang pasti kalau cukai rokok dinaikkan, aku antara yang menyokong :P *harapnya Irwan akan kuranglah merokok nanti kan*

Oh, ini masa pinggang masih bercutting. Sekarang? T_T

Bulan Oktober ni pada aku bulan untuk aku bermain dengan emosi. Perasaan ini betul-betul akan diuji. Bayangkan eh, esok Irwan akan terbang jauh meninggalkan aku dan baby ni. Sejauh mana? Sejauh route ini. Kuala Lumpur - Cape Town - Buenos Aires. Dan hanya akan pulang 3 minggu selepas itu, juga dengan route yang sama.

Bukan tak biasa berjauhan, sebelum ni pun kitaorang mengamalkan pernikahan-jarak-jauh, tapi entahlah mungkin disebabkan 'keadaan semasa' aku yang sedang begini, maka emosi tu cepat benar sentap. Yelah, daya pergerakan aku pulak semakin lemah, perut makin membulat, badan pula semakin berat, hendak buat apa-apa cepat pulak mengah.

Lagi-lagi pulak sejak kebelakangan ni aku asyik kena Braxton Hicks je. Adalah sudah 3 kali macam tu. Sakitnya? Boleh tahan. Tak tergambar dengan kata-kata. Sakit untuk beranak aku tak mau bayangkan, lebih daripada itu kot T_T

Dalam tempoh masa aku menjadi 'isteri tinggal' ni, ada dua tarikh penting dalam hidup aku. Satu tarikh adalah hari kelahiran aku, dan satu lagi adalah hari ulangtahun pertama kami! Hah, bertambahlah rasa sekejapnya setahun kan. Macam-macam dugaan dan cabaran sepanjang tempoh tu tahu. Bukan senang menuju ke arah perkahwinan setahun ni.

Nampaknya tiadalah celebration, tiadalah candle light dinner. Surprise flower lagilah tak ada. Tak apalah, dah dituliskan begini kan.

Aku cuma harapkan Irwan pergi dan pulang dengan selamat, itu sudah memadai untuk aku. Bukan apa, persediaan untuk menyambut si kaki kecil ni pun belum lengkap lagi. Perancangannya selepas dia balik baru pulun habis untuk beli itu ini.

Hari makin gelap, hujan kat luar tu masih belum mahu berhenti. Aku nak balik dulu. Malam ni kitaorang nak pergi tengok wayang, at least berdating lah sebelum dia 'terbang' kan :)

Tak dapat aku bayangkan, macamana kat KLIA esok. Rasanya perlu aku standby banyak tisu. Maklumlah aku kan wanita yang bersifat air, maka air mata tu murah sangat untuk tumpah!

Last but not least, untuk suami yang dicintai:




p/s: Mak ayah aku pun datang esok, nak hantar menantu 'terbang' katanya :)

2 comments:

nurul said...

dear...jgn sedih2...i know u are strong...baby pun mesti kuat...ayah dia gi kejap je...semoga semuanya selamat k...

.Najihah A. said...

i'm trying to be strong beb. tau lah aku kan, luar keras, dalam rapuh habis T_T