Monday, August 8, 2011

.Cerita 8 Ramadhan.

Assalamualaikum.

Syukur, hari ini 8 Ogos bersamaan 8 Ramadhan. Cantiknya tarikh. Maknanya sudah 8 hari umat Islam berpuasa. Tapi aku, baru dapat 3 hari je puasa :( Bukan kekuatan iman tak teguh, tapi atas faktor kesihatan, orang seperti aku dibolehkan berbuka puasa. Tapi tidaklah aku ambil kesempatan sewenang-wenangnya untuk berbuka. Bila keadaan 'memerlukan' barulah aku buka puasa.

Kalau asyik tak puasa je, nanti jenuh la aku nak mengganti T_T

Tahun ni, tahun pertama aku berpuasa sebagai seorang isteri. Alhamdulillah, Allah bagi juga merasa nikmat berpuasa berdua kan. Eh sebenarnya bertiga :P Si kaki comel dalam perut ni pun merasa nikmat Ramadhan, walaupun belum keluar lagi ;)

Perkara pertama yang aku fikirkan bila Ramadhan menjengah adalah apa yang aku nak maak untuk bersahur, dan laratkah aku nak bersengkang mata untuk bangun masak tiap-tiap hari. Wahh cabara sungguh! Maklumlah Irwan ni dia jenis nak kena makan nasi. Kalau masa bujang dulu, sahur ke tidak, bukan aku kesah sangat. Kadang-kadang tak bangun pun sahur. Kalau bangun tu pun minum milo secawan pun dah kira okey. Tapi bila status berubah, cara pun kena la ubah kan.

Dulu kalau balik rumah mak, memang harapan jelah nak tolong masak. Tau-tau je, mak dah terjerit depan pintu bilik kejut suruh bangun makan sahur. Tu pun kadang liat nak bangun sampai mak dah tak kuasa nak kejut, baru terhegeh-hegeh nak bangun. Bagus punya anak dara kan :p

Jadi untuk sahur pada Ramadhan ni, kebiasaannya aku akan bangun pada jam 445 pagi. Sebab waktu imsak kat KL ni 542, jadi sempat lah untuk bersahur. Bukan ke melambatkan waktu sahur tu sunat hukumnya kan :) Sebelum masuk tidur biasanya aku dah masak nasi dulu. Periuk tu akan dibiarkan 'Keep Warm' sampai waktu sahur nanti. Ini untuk langkah berjaga-jaga. Mana tau kalau terlambat bangun, at least nasi dah masak kan. Kalau tak sempat masak lauk, alamat makan dengan kicap jelah -_-

Nasib baik Irwan jenis tak cerewet bab makan. Untuk meringankan beban isteri tercinta ni, dia dah siap-siap belikan makanan dalam tin - macam kari daging, kari ayam dan sardin. Tapi takdelah buta-buta aku tuang terus dalam kuali kan, adalah aku modified sikit ikut citarasa aku, kalau tak rasanya kureng sikit.

Tapi masuk hari ni, sudah 3 hari aku terlajak bangun sahur T_T Kononnya lepas jam bunyi, nak snooze 5 minit, tup tup dah azan Subuh. Nasib lah puasa dengan tidak bersahur. Mujur jugak baby ni kuat semangat semalam, puasa penuh sehari walaupun tak sahur. Bagus anak mummy ni!

Cukuplah cerita pasal sahur. Mari ke acara yang ditunggu-tunggu iaitu acara berbuka puasa. Kadang-kadang aku rasa menunggu waktu buka puasa ni macam nak countdown untuk New Year pulak. hehe. Lagi-lagi kalau buka puas kat luar. Bila makanan dah depan mata, semua orang tertoleh-toleh asik tengok jam countdown lagi berapa minit boleh makan. Kelakar pun ada, macam orang baru puasa first time je kan.

Setakat ni, baru dua kali je kitaorang berbuka kat luar. Itu pun dekat tempat favourite kitaorang. Selebihnya beli kat bazaar ataupun aku beli kat kafe office aku je. Untuk berbuka aku memang belum masak lagi. setakat masak sayur untuk lauk tambahan tu adalah. Tapi untuk masak yang berat-berat, belum lagi. Letih cik oii T_T Dah la kat office tu terhidrat sebab duduk dalam aircond memanjang, bila balik rumah memang terus berehat tunggu waktu buka jelah.

Bazaar yang kitaorang selalu pergi bazaar kat TTDI. Dua kali kitaorang pergi, dua kali tu jugak jumpa ramai artis :) Hari pertama aku pergi, aku jumpa Anding AF, Amran Ismail (sila Google kalau tak kenal) dan Taja Meet Uncle Hussein bersama tunangnya. Mungkin ada lagi tapi aku tak perasan lah agaknya.

Hari kedua aku pergi (Sabtu lepas), kali ni meriah sikit sebab TV9 dan TV3 siap buat shooting dalam kesesakan lautan manusia tu. Antara yang aku jumpa:

  • Azura Zainal (minah yang selalu host rancangan aktiviti lasak tu) bersama teman orang putihnya.
  • Neelofa & Sharifah Shahira (tengah shooting TV9, agaknya untuk rancangan melawat bazaar kut) - Neelofa tu memang cantiklah in person. I admit it. Memang layak lah jadi Juara Dewi Remaja dan no wonder lah Shah Jaszle boleh jatuh cinta! Sharifah Shahira tak tinggi mana, rendah sikit dari aku rasanya.ehe.
  • Aznil, Aril, Akim, Hafiz dan Edry Hashim (Tengah shooting TV3 - rancangan nyanyian untuk raya kot sebab diaorang nyanyi lagu raya). - Pak Nil tu kalau korang tengok peha dia, perghh tak macam orang yang dah beranak dua, macam budak remaja oii. Tapi Pak Nil memang kelas, kasut LV, leather bracelet pun LV! Kesian Pak Nil, siap cair mekap dia di tengah kepanasan tu :D
          Aril dengan Akim tinggi lebih kurang sama. Sama tinggi dengan Irwan je (171 cm kot). Hafiz memang rendah lah. Macam aku je kot tingginya. Tapi rambut kekal kerinting! Aril pulak kulitnya takdelah cerah sangat, sawo matang lah kategorinya. Tapi bak kata Irwan, Akim tu badan dia cantik, jenis tough tapi bukan taough sangat, macam cun-cun jelah, tapi kulit dia licin dan cerah! Bila aku dah tengok Akim secara live, aku rasa tak sesuai benorrrr dia dengan Stacy tu.hehe.

Wahh apa kes mendescribe artis bukan main lagi di bulan puasa ni. Takde faedah langsung :P Bukan apa, bagi korang yang tak pernah jumpa diaorang lagi, at least dapatlah gambaran macamana rupa diaorang sebenar kan.

Baiklah, selamat menyambung puasa! :)

No comments: