Thursday, August 25, 2011

.Raya Oh Raya.

Assalamualaikum.

InsyaAllah 5 hari saja lagi kita semua akan menyambut Aidilfitri. Kemeriahan makin terasa (walaupun bakal menjadi mummy tak lama lagi), dan segala persiapan juga telah dibuat.

Tahun ni adalah tahun pertama aku dan Irwan beraya sebagai suami isteri. Kalau Aidilfitri tahun lepas, persiapan pun tangkap muat saja sebab kami lebih menumpukan kepada persiapan untuk perkahwinan, tahun ini kami agak bersedia walaupun dengan dugaan datang melanda bertimpa-timpa. Alhamdulillah, itu semua hikmah dari Allah.

Baju raya kitaorang beli sepasang seorang. Cukuplah tu, buat apa membazir. Aku tau ada orang beli sampai 4 hingga 10 pasang kan. Hari Raya bukan ertinya perlu membazir ye tak? Tambahan lagi dengan keadaan perut aku yang dah makin membulat ni, nak beli baju banyak pun rasa macam rugi je kot. Kalau badan selim-melim takpe jugak.

Mujur fesyen kaftan menyelamatkan aku. Itu jelah fesyen yang sesuai untuk ibu mengandung -_- Nak tau rupa baju raya aku? Hehe tunggu hari raya lah, nanti tak seprais pulak kan. Irwan pun beli warna baju Melayu yang senada (bukan sedondon sebab material lain), kira okeylah untuk bergambar di pagi Syawal :)

Kasut raya? Memang dah tak pernah beli sejak dewasa ni. Pakai jelah kasut yang ada. Lagipun kaki aku dah mengembang sedikit, jadi aku lebih senang untuk pakai sandal je. Senang nak sarung dan tanggalkan bila pergi beraya nanti. Tunggu kaki aku mengecil semula baru pakai heels 5 inci ya!

Kuih raya? Macam biasa kuih order je semua. Mana ada masa nak buat kan. Masak untuk buka dengan sahur pun susah, inikan pulak nak buat kuih raya, harapan sungguh! Macam tahun lepas, aku dah siap-siap belikan kuih untuk mak aku dan mak mertua juga.

Duit raya? Aku mintak tolong ayah aku yang baik hati tukarkan. Tapi tak dapat duit baru lah, sebab tukar pun dah last minute, dapat duit recycle je. Tak kisahlah janji ada duit pecah untuk dimasukkan dalam sampul duit, kalau tak, kopak makcik nak masukkan duit hijau-biru semua :P :D

Kalau dah ada duit raya, mesti ada sampul raya kan? Tiap-tiap tahun memang aku tak susah nak dapatkan sampul, company aku kerja ni memang dah provide allocation sampul untuk staf. Kira cukup sangatlah untuk isi duit raya, siap bagi sampul lebih lagi pada mak, akak aku. Advantage kerja bank lah kononnya :)

Tahun ini giliran beraya pada pagi Syawal di kampung aku. Kebetulan akak-akak dan adik Irwan giliran mereka beraya di rumah mertua masing-masing. Kitaorang pun ikutlah flow dah alang-alang kan, lebih senang nanti tahun-tahun depan tak payah nak oo som balik raya. Jadi tahun depan pulak, akan beraya di kampung Irwan pulak, bersama ahli keluarga baru, insyaAllah :)

Kakak aku dan keluarganya pun beraya di kampung aku bersama si demok Faatih tu :P Tahun lepas diaorang beraya berdua kat negara Kanggaru nun, tahun ni raya cara Malaysia lah pulak.


So amacam persiapan raya korang? Balik kampung mana? Cer citer sikit :)

No comments: