Monday, August 22, 2011

.Kisah Bulan Madu.

Assalamualaikum.

Dam dam dum bunyi mercun. Minggu depan dah raya hoyeah! Raya dah dekat, tapi aku tak mau cerita pasal raya dulu, aku nak cerita pasal honeymoon kitaorang. Cewah. Patutnya cerita pasal raya lah kan, ini cerita pasal bulan madu pulak. Ini semua sebab aku baru lepas baca kisah bulan madu Atie lah ni, jadi tiba-tiba je macam bersemangat nak cerita jugak :P

Biasalah aku kan, kena ada pembakar semangat baru boleh mula cerita, kalau tak, alamatnya sampai aku deliver baby, masih terbeku lah cerita honeymoon ni. Masa tu nak cerita pun dah basi. huhu.

Cerita mula bila sebelum kahwin kitaorang memang dah merancang untuk honeymoon trip ni. Yelah, pengantin baru mestilah ada honeymoon kan, at least kalau orang tanya pergi honeymoon tak, sekurang-kurangnya adalah jawapan yang boleh dibagi.

Jadi, aku dengan Irwan pun mula memikirkan destinasi yang menarik untuk dilawati dan yang boleh menaikkan mood berbulan madu. Orang cakap, pergi tempat-tempat yang ada pantai baru seronok. Boleh mandi-manda sama-sama sambil main simbah-simbah air dalam laut kan :p

Ada beberapa destinasi yang bermain di fikiran. Mula-mula kitaorang rancang nak pergi Pulau Sipadan, tapi Irwan cakap, pergi jauh sikitlah sebab kononnya itu masih dalam Malaysia. Amboi, nak keluar Malaysia gak tu! Ok cancel. Destinasi kedua yang dipertimbangkan, Bali. Tapi Irwan cakap Bali bahaya lah, takut ada kes bom-bom lah T_T Cancel lagi. At last, setelah berbincang dan menepati bajet honeymoon yang ada, here we go, Phuket!!

Kebetulan aku pun dah pass kelas Thai language, jadi inilah masanya nak praktikkan apa yang dipelajari kan. Secara jujurnya, honeymoon ni aku yang sponsor, sebab yelah nak book tiket dengan hotel mestilah sebelum kahwin, baru dapat harga berpatutan. Kalau book on the spot, tak pergi lah jawabnya -_-

Aku pun faham keadaan kewangan Irwan, yang masa tu tengah pulun kumpul duit untuk kahwin kitaorang. Jadi, bekerjasamalah kan. Susah-senang sama-sama, baru nikmat alam perkahwinan :) Nasib baiklah duit elaun aku masa outstation ke Singapore dulu tu masyuk jugak, jadi cukuplah untuk beli barang-barang kahwin dan pergi honeymoon.

Aku book tiket flight dan hotel bulan Ogos, honeymoon kitaorang bulan 11, 2 hari lepas tarikh kahwin. Tak menyempat nak pergi kan. Bukan apa, masa tu mood pengantin baru masih ada kan :p Aku takdelah amik pakej honeymoon, kitaorang pergi free and easy je, lagi senang dan lagi murah.

Tiket pergi balik dari LCCT ke Phuket untuk dua orang masa tu kalau tak silap aku MYR549.00. Hotel kitaorang book untuk 3 malam, kira honeymoon trip 4 hari 3 malam lah. Hotel pun aku bukan book honeymoon suite, hotel biasa je. Janji boleh tidur, dan yang paling penting ia dekat dengan pantai.

Setelah meneliti harga, aku book kat Phuttasa Residence, Phuket. Dari hotel ni nak berjalan ke pantai Patong cuma kira-kira 200m je. Harga pun boleh tahan, satu malam kira-kira RM120 je kalau tak silap. Kalau ikutkan hati, aku nak book backpackers's lodge je, murah sikit. Tapi nanti takde mood honeymoon pulak kan. Cewahh. Hotel aku tu, walaupun tak mahal, tapi yang penting kemudahan untuk berinternet amat mudah. Kira lepas penat jalan-jalan, balik hotel je terus online kat lobby :)

Pantai yang famous kat Phuket ni adalah pantai Patong, dan memang menjadi tumpuan tourist lah. Siapa pergi Phuket tapi tak tau Patong beach tu kat mana, memang nak kena bantai. Pantai lain yang terkenal macam Karon Beach, Kamala Beach, Cape Panwa dan yang lain-lain sila Google sendiri ya :D So korang boleh pilih lah nak duduk hotel yang dekat dengan pantai mana.

Sebelum aku bercerita dengan lebih lanjut, mari layan gambar dulu.

Tengah tunggu waktu untuk check-in. Kitaorang bawak 2 luggage je. Yang besar tu aku punya, yang kecik Irwan punya. Biasalah perempuan, banyak self-essentials yang perlu dibawa. hehe.

Irwan haruslah merokok dulu sebelum naik flight. Kalau tak, tak senang duduk nanti ;p

Nampak tak masa ni peha aku masih kecik jugaklah. Sekarang saiznya sekali ganda daripada tu.

After luggage checked-in, tunggu masa untuk depart. Boring gila tunggu, apa lagi, sibuk posing jelah kan.

Memang flight kitaorang dipenuhi dengan foreigner je. Dan hanya kitaorang berdua orang Melayu. Seat kepala merah maksudnya hot seat, iaitu kira seat priority.

Sebenarnya aku book untuk seat biasa, tapi staf AirAsia yang bermurah hati tu cakap "You both honeymooners ya? I'll give the hot seat lah."

Dan yang paling best tu, luggage kitaorang terlebih dari weight limit (aku beli 20 kg je, bajet luggage tak berat sangat), dan dia waive je charges tu :) Thank you AirAsia!

Mata merah menunjukkan tak cukup tidur. haha. Pengantin baru mana cukup tidoq kan :P :D

Oh mana boleh gambar aku takde kan :D

Masa booking flight tu, aku book untuk makanan sekali, sebab flight kitaorang petang dah nak ke malam, jadi nikmatilah Nasi Lemak Pak Nasser yang quite sedap jugaklah. Cukuplah untuk alas perut.

Masih tidak cukup? Ini semua kerja Irwan, dia nak makan pizza lah, nak Krispy Kreme Donut lah, macam budak-budak -_- Aku tumpang sekaki lah.heheh.

Kitaorang sampai Phuket malam, masa tu dah pukul 9. Jadi agak kepenatan. Malam tu Irwan ajak round-round aku pun dah tak larat. Simpan tenaga untuk esok sajalah.

Muka pagi di Phuket. Inai masih merah di tangan you!

Oleh sebab kitaorang macam lost sikit mula-mula tu, tak tau nak pergi breakfast kat mana, kitaorang pergi je ke Burger King.

Walaupun tiada logo Halal (kat sini memang susah nak jumpa kedai berlogo halal), tapi kitaorang bertawakkal jelah makan breakfast tu, janji tiada isi kandungan babi dalam tu.
Dia punya kentang sedap gila, kat Malaysia aku tak jumpa pulak kentang macam ni.
Dah penat eh korang baca? Aku nak sambung pulak, sebab kalau aku buat Part 2, alamatnya lepas bersalin nantilah baru ada.

Masa touch down je kat Phuket, dekat airport tu kitaorang terus naik van airport transfer ke hotel. Nama pun free and easy honeymoon, jadi semuanya tempah satu-satu lah.

Kemudian, driver tu berhenti dekat satu tempat travel agency, kat situ dia promote lah pakej bagai-bagai, nak menjelajah pulau ke, melawat kawasan perusahaan ke, macam-macam lagi lah. Harga pun boleh tahan jugak -_-

Oleh kerana ada kekangan bajet (tak expect harganya agak mahal), kitaorang cuma beli pakej untuk pergi ke Phuket Fantasea je. Kira tempat ni antara tarikan utama di Phuket lah. Kalau tak pergi memang rugilah orang cakap. Nasib baik tokey travel agency tu orang Malaysia, jadi dia bagi harga tiket untuk pasaran Malaysia. Kalau tak lagi mahal. Harga untuk seorang adalah RM190. Nak tahu leboh lanjut pasal Phuket Fantasea, Google lah ye :P

Masuk hari kedua, lepas sarapan kat Burger King tu, kitaorang mula memikirkan cara macamana nak meronda-ronda di sekitar Patong dan bandar Phuket. Yelah, mentang-mentang honeymoon, takkan nak memerap dalam bilik je kan. Jadi kitaorang pun sewa lah motor. Nak sewa kereta mahal, minyak lagi -_-
Kitaorang sewa motor Honda Click, untuk satu hari harga sewa 250 baht. Kitaorang sewa untuk 3 hari.

Puas jugaklah meronda naik motor. Kira romantik jugaklah, dapat peluk sambil naik motor :P dah kahwin boleh lah kan :) Mula-mula macam susah jugak bila naik motor, tapi tak tau stesen minyak kat mana. Tapi jangan risau, sebab kat sini banyak gerai yang jual petrol, cuma harganya agak mahal sikit.

Selain daripada kitaorang pergi Phuket Fantasea, acara wajib bila sudah ke pantai ialah bermandi-manda dan main jet ski. Kat sini nak main jet ski agak mahal pada aku, seorang 1500 Baht untuk setengah jam (ke 20minit eh?tak ingat dah). Tapi sebab dua-dua tak pernah main, pejam mata jelah masa bayar tu T_T

Kalau korang jalan-jalan tepi pantai, banyak khidmat urutan badan dan kaki disediakan, harga kira-kira 250 hingga 400 baht. Kalau rasa nak buat rambut simpul-simpul halus dan dipasangkan dengan klip rambut warna-warni dihujungnya macam macam nigger tu, harganya kira-kira 250 baht je.

Bila dah kat pantai, tak nak kalah kitaorang nak bajet macam Foreigner, dengan baju pantai, dengan spec hitam, siap sewa kerusi pantai dengan payung tu sekali. Harga aku tak ingat, tapi mahal jugaklah, dalam 400 baht kot. Tiada had masa berapa lama kita nak guna.

Yang best tu, bila dah duduk bersandar di kerusi malas, sambil badan disimbahi cahaya matahari sikit (bajet nak tanned kan kulit lah tu, padahal dah memang tanned :P), kalau korang rasa nak minum air kelapa ke, makan aiskrim ke, semua diaorang akan bawak datang kat kita.

Cuma sediakan duit jelah. Harga agak mahal, kira termasuk upah diaorang jalan kaki ke hulu ke hilir pantai lah. Bayangkan Cornetto je dah 40 Baht. Air kelapa pun 45 Baht, pergh kopak duit.

Bila dah penat-penat meronda, apa lagi haruslah ke rumah urut kan untuk mendapatkan urutan kaki. Harga agak berpatutan 250 Baht seorang. Irwan memang aku tak benarkan nak urut badan, iskk nanti diurut oleh perempuan Siam, jadi lain pulak. No way eh!

Kitaorang takdelah shopping banyak sangat, beli sikit-sikit je, ada jugak lah cenderahati untuk adik-beradik. Lagipun masa kitaorang pergi tu time peak season, jadi harga agak mahal.

Dan yang paling adventure tentang honeymoon aku adalah apabila flight ke KL yang sepatutnya pukul 9 malam telah delay 12 jam akibat masalah teknikal. Mula-mula dah siap checked-in semua, dah duduk dalam flight, flight pun dah mula nak terbang, tiba-tiba semua kena turun balik, dan checked-out semula luggage masing-masing. 2 jam kitaorang tercanguk kat Phuket Airport sebelum dimaklumkan yang flight hanya akan oke pada esok paginya T_T

Masa tu dah boring gila ah, melepak macam orang gila. Nasib baik ada AirAsia Insured, dia sediakan hotel untuk semua penumpang yang terkandas. Tak pasal tido satu malam lagi, nasib dapat bilik best! Tu dapat bilik dekat jam 2 pagi, dapat tidur kejap je, sebab pukul6 pagi esoknya dah kena gerak ke airport semula sebab flight kitaorang pukul 8 pagi.

Thrill sungguh! Badan penat, esoknya pulak dah nak majlis resepsi kat rumah Irwan. Pengantin tak cukup rehat.huhuh.

Banyak lagi cerita masa honeymoon, tapi nanti jadi terlalu panjang boring pulak nak baca kan. Itulah serba sedikit cerita honeymoon aku. hehe.

Gambar honeymoon kitaorang ada lagi, tapi oleh kerana gambar tersebut aku simpan dalam laptop adik aku, dan sekarang laptop tu telh hilang akibat kecurian, maka gambar-gambar kat atas tu jelah yang dapat ditunjukkan. Sedih T_T

Baiklah, kat bawah ni ada sedikit travel tips aku bagi, kut kut korang nak pergi ke Phuket lepas ni kan :) Baikkan akak, siap bagi tips lagi :p
  1. Jangan pergi Phuket time peak season, memang harga semua benda daripada hotel ke makanan ke pakaian akan dinaikkan. Contohnya kalau bilik standard tu harganya time low season RM80, bila peak season dah jadi RM150. Rugi je.
  2. Jangan risau kalau korang tak pandai cakap Thai, kat Phuket kebanyakannya diaorang pandai English. Aku faham bila diaorang cakap Thai, tapi bila nak cakap balik, macam kelu lidah -_-
  3. Bila sampai dekat airport, pastikan korang cari teksi/kereta sewa yang harganya berpatutan untuk ke hotel korang. Jangan terpedaya dengan promosi-promosi diaorang tu.
  4. Kalau korang nak beli barang kat bazar-bazar diaorang, pastikan korang tawar, jangan terus beli. Kalau diaorang tak faham English, korang tekan je kat kalkulator berapa harga yang korang nak, kalau dia pertimbangkan, korang akan dapatlah harga tu.
  5. Cari hotel/penginapan yang dekat dengan pantai (kalau korang jenis yang suka pantai lah), jadi takdelah membazir pterol untuk bergerak ke sana sini.
  6. Harga petrol kat sini adalah floating. Jadi jimatkan lah petrol atau isi minyak masa harga tengah turun :)
  7. Kalau korang ragu-ragu nak makan (sebab nak cari kedai berlogo halal, especially seafood memang susah), jadi nak selamat pergi je ke convenience store macam 7E ke, Family mart, kat sana dia ada jual instant food yang boleh dipanaskan dan agak sedap macam nasi goreng seafood, pizza dan macam-macam lagi.
  8. Jangan tukar semua duit korang kat Malaysia, pastikan rate bagus baru tukar. Tukar kat Phuket pun okay jugak.
  9. Kalau agak-agak duduk lama, korang sewalah kenderaan (motor, kereta atau van), sebab kalau naik tuk-tuk (macam teksi) memang mahal.
  10. Make sure korang simpan segala resit sewaan dan ingat kat gerai mana yang korang sewa, sebab sepanjang pantai tu ada banyak gerai sewaan kenderaan dan passport salah seorang daripada kita akan disimpan sampailah korang pulangkan balik kenderaan sewa tu. Kitaorang hari tu siap terlupa gerai mana yang kitaorang sewa, sampai 5kali tawaf lah baru jumpa T_T

Ok sekian, nanti sape-sape dah kawin share lah cerita honeymoon korang pulak ye :)

Unknown said...

aku xpernah sampai phuket lg...tibe2 teringin nak pegi

.Gha A. said...

Ala ko pergi jelah nanti, ko kan banyak duit :)

- Ms. Izyan - said...

hehe..nnt honeymoon lg ngn baby plak yek~ :)

.Gha A. said...

.Intan.

Hehe honeymoon dengan baby lagi syok kan :)